Hanengevechten, Carnaval, Maritza jarig - Reisverslag uit Puerto Plata, Dominicaanse Republiek van Paul Kluivers - WaarBenJij.nu Hanengevechten, Carnaval, Maritza jarig - Reisverslag uit Puerto Plata, Dominicaanse Republiek van Paul Kluivers - WaarBenJij.nu

Hanengevechten, Carnaval, Maritza jarig

Door: Paul Kluivers

Blijf op de hoogte en volg Paul

19 Mei 2010 | Dominicaanse Republiek, Puerto Plata

VERKEERSTOESTANDEN
Het verkeer in de Dom.Rep. is meestal vrij chaotisch.
Men parkeert overal en iedereen stopt willekeurig waar ze willen terwijl er auto's achter ze rijden.
Bij het wachten voor stoplichten wordt ieder gaatje benut en de auto's en brommers staan dan meedere rijen dik en niemand verleent voorrang.
Zo stond Paul ook een keer voor het stoplicht in een zeer drukke straat.
Van beide kanten kwam alle verkeer, iedereen had een "soort van haast" en niemand wachtte op mekaar.
Paul paste zich uiteraard netjes aan en liet de auto langzaam voortrollen tot deze tot stilstand kwam voor het stoplicht.
Plotseling zag hij een dominicaan op een brommer hele rare bewegingen maken, zijn armen gingen als een razende tekeer en hij schreeuwde er ook behoorlijk bij.
Het leek op een nieuw soort breakdance en de man was erg gepassioneerd bezig maar hij keek er wel erg paniekerig bij………..
Wat was er nu weer aan de hand ?.......
Omdat men dus ieder gaatje van de straat benut bleek dat zijn voet onder de linkervoorband van de auto was terechtgekomen……….of dit voortaan zijn rijgedrag zal beinvloeden weet niemand !

HANENGEVECHTEN
Een haan zal een rivaal niet dulden op zijn eigen territorium, als hij een gevecht aangaat zal hij eerst zijn nekveren rechtzetten en dan pikken en de rivaal uitdagen.
Uiteindelijk gaat dit ook in de natuur door als een duel, de hanen proberen in elkaars kam te pikken en vliegen tegen elkaar op met hun sporen.
De verliezer zal dan een ander territorium moeten zoeken, vaak worden jonge haantjes zo verstoten en oude hanen op die manier uit de weg geruimd, in de natuur is er alleen plaats voor de sterkste.
Dit gedrag wordt al waargenomen als de hanen nog maar kuikentjes zijn.
Hanengevechten zijn verboden in Nederland omdat het als wreed gezien wordt maar ze zijn bijzonder populair in de Dom.Rep.
Typisch aan een hanengevecht is dat het pas ophoudt als een van beide partijen dood is, of afdruipt.
Hier in dit land duurt zo'n wedstrijd 20 minuten en dan is altijd wel duidelijk wie gewonnen heeft.
Ieder weekend zijn er hanengevechten en er wordt flink gewed op de wedstrijden.
Wanneer er wedstrijden zijn treden er ook regelmatig live bands op zodat er een gezellige atmosfeer heerst.
Als we erheen gaan dan beperken we ons tot de live bands en de cuba-libres zonder naar de hanengevechten te kijken omdat we dat geen prettig schouwspel vinden.

SUPERBOWL
Tijdens de superbowl, het grootste sportevenement van het jaar in Amerika, is het stil op straat, heel erg stil.
Begin februari dit jaar stonden de New Orleans Saints en de Indianapolis Colts in de finale van het american football die gehouden werd in Miami.
Paul is samen met Glen en zijn zoon Sterling wezen kijken op het strand van de badplaats Cabarete waar een groot videoscherm stond opgesteld.
Dat het een belangrijk evenement is bleek wel uit het feit dat Glen voor het eerst in de historie op tijd was.
De wedstrijd begon om 7 uur en hij was al om 3 uur !!! present.
Ruim voordat de wedstrijd begon waren alle tafels en stoelen al bezet en er werden flink wat cocktails gedronken voordat de eerste acties op het doek te zien waren.
De wedstrijd ging redelijk gelijk op en werd in het laatste kwart beslist in het voordeel van de New Orleans Saints.
Het sportieve hoogtepunt in de wedstrijd was wel de schitterende interceptie van de defensive back van New Orleans die vervolgens 74 yards kon overbruggen om de touchdown te scoren .
In de rust van de wedstrijd, waar 106,5 miljoen mensen naar keken, was er een optreden van de band "The Who" wat aangeeft dat het hele gebeuren een groot spektakelstuk is.

SLANGEN
Bijna elke dag maakt Paul wel een wandeling met onze hond Amber.
De ene keer gebeurt dat in de bergen en de andere keer gaan ze richting het strand.
Op het strand doen ze soms een hele lange wandeling of ze blijven op dezelfde plek om afwisselend te zonnen en te zwemmen.
Op een dag lag Paul met zijn hoofd op een boomstam in de zon met Amber aan zijn voeteneind.
Na een kort dutje werd Paul wakker en hij keek naar Amber die juist op datzelfde moment zijn oren spitste en heel aandachtig en gefocused naar iets zat te kijken op ongeveer 50 centimeter van Paul vandaan.
De eerste gedachte was dat het waarschijnlijk zo'n klein krabbetje zou zijn die uit zijn holletje in het zand was gekropen.
Paul keek vervolgens naast zich en zag geen krab maar een slang in de richting van Amber kruipen.
Het reptiel passeerde de hond ook op ongeveer 50 centimeter en na een minuutje verdween het glibberige beest in het struikgewas.

PUPPIES
De straathond Sarna heeft weer een nest puppies gehad, 8 stuks dit keer.
Omdat het hard regende tijdens haar bevalling hebben we de pups in huis genomen.
De eerste 4 weken was er weinig werk omdat de pups het grootste deel van de dag slapen.
Vanaf de vijfde week werd dat wat meer werk omdat ze dan beginnen met het uithalen van allerlei ondeugende dingen zodat Paul er een volledige dagtaak aan had.
Het is een behoorlijk bont gezelschap en het kan niet anders dat er meer dan 1 vader in het spel is geweest.
Wat dat betreft zijn het echte "Dominicaanse" honden want de Dominicanen zelf houden er ook dit soort gewoonten op na.
In de zevende week waren we zover dat we voor alle 8 hondjes een nieuw tehuis hadden gevonden.
Nadat we ze hebben laten vaccineren werden ze een voor een opgehaald door de nieuwe eigenaren.
Nadat de pups allemaal elders ondergebracht waren hebben we Sarna laten steriliseren.
Dan kan ze voortaan ongestoord de straat bewaken.

PAARDEN
We hebben onze paarden verplaatst naar de stallen waar Maritza nu werkt.
Deze rancho wordt gerund door een Canadese vrouw en de organisatie in en rondom de stallen is een stuk beter geregeld dan de vorige stal waar alles op zijn Dominicaans werd geregeld.
De stallen liggen wel iets verder weg van ons huis maar nog steeds op loopafstand.

INTERNATIONALE CONTACTEN
Paul heeft tijdens een van zijn strandwandelingen een leuk stel uit Zweden leren kennen.
Samuel, een geboren en getogen Zweed en Maria, geboren in Beirut en na een paar jaar in Griekenland gewoond te hebben is ze naar Zweden verhuisd.
Binnen 14 dagen is er een leuke vriendschap gegroeid.
We hebben een aantal dingen samen gedaan zoals paardrijden, shoppen, een dagje naar de boulevard, een avondje stappen en we zijn de hoge berg opgelopen.
Tijdens die bergtocht hebben we een slang gezien die net een hagedis zat op te peuzelen.
Paul is uitgenodigd om een keer naar Stockholm te komen.

ZAKELIJK NIEUWS
Het nieuw op te zetten cosmetica bedrijf is nog niet van de grond gekomen.
De persoon die hierin zou gaan investeren heeft dit nog niet gedaan.
Of het uiteindelijk wel zal gaan gebeuren is de vraag.
Voorlopig ligt alles dus stil op dit gebied.
Ook het overige werk met betrekking tot de hulp aan Haiti is op niks uitgelopen.
Dit heeft te maken met het fenomeen "corruptie".
De personen van de Dominicaanse overheid wilden op voorhand een grote som geld zien zonder het maken van bindende afspraken.

CARNAVAL
De maand februari stond weer in het teken van carnaval. Elk weekend feest dus.
Dit jaar was de afsluitende optocht bijzonder kleurrijk en grootster dan de vorige jaren.
Er liepen flink wat groepen mee in de optocht uit verschillende plaatsen van het eiland.
Dit jaar hebben we zelf niet deelgenomen met de paarden aan de parade maar ernaar kijken onder het genot van flink wat cocktails is ook niet verkeerd.

MARITZA JARIG
Maritza is weer een jaartje wijzer geworden.
We hebben een grote taart laten maken die door alle 25 medewerkers van de manege waar Maritza werkt smakelijk naar binnen is gewerkt.
Later op de dag zijn we naar de badplaats Sosua gegaan waar we in een restaurant hebben gegeten.

NEDERLAND
Paul is vanaf 8 juni weer in Nederland voor ongeveer 3 maanden.
Maritza blijft op de Dom.Rep. omdat ze de eigenaresse van de manege waar ze werkt gaat vervangen voor een paar maanden.
Haar jongste dochter komt eind juni ook voor ruim een maand.

• 20 Mei 2010 - 12:45

Ria Van Der Slot :

Wat weer een mooi verhaal , 51 jaar weer een hele leeftijd en die slangen dat lijkt mij toch eng .Heel veel plezier in holland onze zoon komt 31 mei naar de dominicaanse hij zei dat hij voor 7/6 contact met je opneemt hij wil paardrijden , groetjes uit noordwijkerhout , mischien zien we je nog .
    Johan en Ria

• 20 Mei 2010 - 23:20

Ottoline:

Hallo, een heel verhaal weer, zeg.
    De foto's van de slang had ik al gezien op Favcebook, helemaal geweldig.
    Als Paul in Nederland is vanaf juni is hij natuurlijk welkom voor een hapje of een borrel.
    Wij gaan van 17 juni tot en met 10 juli naar Jamaica, dus zijn dan niet thuis.
    Wat een ongelooflijke leuke honden weer. vast van een papa, hahaha.

Groet ottoline

• 25 Mei 2010 - 06:15

Wies:

Hoi paul& Maritza, gefeleciteerd met je verjaardag, leuke foto's, ik krijg wel heimwee als ik alles zo zie, leuk dat maritza bezig is met de paarden, en dat jij tussen lekkere meiden in staat, jammer dat maritza niet mee komt naar nederland. Jullie hebben weer wat meegemaakt, leuk hoe je er over schrijft, we zien je straks in holland, en wij komen terug naar de DR. We hebben een leuke vakantie gehad en lekker paard gereden, ook al was ik gebroken, omdat ik het nog nooit had gedaan. Isabel heeft het er ook nog over dat het zo leuk was!
    xxx Gr van je nicht wies& isabella.

• 31 Augustus 2010 - 04:58

Samantha:

Ik kwam via google op je blog..
    Super dat jullie de hond Sarna hebben laten steriliseren..
    Dat ik mijn doel ook , zoveel mogelijk teven laten steriliseren zodat er niet zoveel zwerfhondjes lopen
    www.straathondendominicana.com