Operatie - Reisverslag uit Ciudad Trujillo, Dominicaanse Republiek van Paul Kluivers - WaarBenJij.nu Operatie - Reisverslag uit Ciudad Trujillo, Dominicaanse Republiek van Paul Kluivers - WaarBenJij.nu

Operatie

Door: Paul Kluivers

Blijf op de hoogte en volg Paul

27 Februari 2011 | Dominicaanse Republiek, Ciudad Trujillo

Na 3 chemokuren op de Dominicaanse Republiek en na 3 weken van onderzoeken en voorbereidingen in het ziekenhuis in Amsterdam was het op 24 december zover.
De operatie werd uitgevoerd vlak voor de kerstdagen en duurde in totaal 6 uur.

De eierstok is verwijderd samen met de baarmoeder en het vetschort.
Ook een groot deel van het buikvlies is weggehaald.
Verder zijn bijna alle tumoren die er nog zaten verwijderd.
De chirurgen hebben niet alles weg kunnen halen, op de overgang van de dunne naar de dikke darm zijn enkele stipjes van tumorcellen blijven zitten.
Vanwege de complexe locatie was operatief ingrijpen op deze plek medisch niet mogelijk.
De verwachting volgens de artsen is dat met de 3 chemokuren die nog komen, dat deze restanten vernietigd zullen worden.
Tijdens de operatie zijn er geen complicaties opgetreden behalve een flinke hoeveelheid bloedverlies.
Ook is er geen stoma aangebracht wat met dit soort operaties altijd tot de mogelijkheden behoord.
De chirurgen waren uitermate tevreden met het resultaat van de operatie.
Voor de situatie waar Maritza in verkeerde was er sprake van een optimaal behaald resultaat.

Ze heeft na de operatie 1 dag op intensive care gelegen terwijl de gemiddelde duur normaal gesproken minimaal 2 dagen is.
Op eerste kerstdag dus op intensive care en vanaf tweede kerstdag in totaal 5 dagen op de gewone verpleegafdeling.
Op oudejaarsdag mocht ze vroeg in de ochtend naar huis.
Alles bij elkaar genomen een week in het ziekenhuis terwijl de gemiddelde opnameduur bij dit soort operaties ongeveer 2 weken bedraagt.

Drie weken na het ontslag uit het ziekenhuis was het al weer tijd voor de volgende chemokuur, de eerste in Nederland en de vierde in totaal.
Weer 3 weken later volgde de 5e chemokuur.

Gedurende het gehele behandeltraject is de tumormerkstof CA-125 (Cancer Antigen 125) meerdere keren gemeten.
CA-125 is de tumormerkstof in het bloed bij eierstokkanker.
De veilige waarde bij iedereen dient te liggen onder het getal 20 !!
Aan het begin van het ziektebeeld, eind september vorig jaar, was de waarde bij Maritza 3.238 !!
Na 2 kuren op de Dom.Rep. was het gezakt naar 1.260, een daling van 60%.
Bij terugkomst in nederland zakte het door naar 535.
Een paar weken na de operatie stond het op 143.
Vlak voor de 5e chemokuur gaf de CA-125 een waarde aan van 38 !!
Een uitstekend resultaat na 4 chemokuren en een operatie.
De verwachting vlak na de operatie dat de kleine restanten tumorcellen vernietigt zouden gaan worden lijkt een juiste prognose te zijn.
De 6e kuur staat gepland voor 4 maart…………………wordt vervolgd

• 11 Maart 2011 - 18:05

Ottoline:

Wat een schrik,.
    Wat een kanjer van een vrouw, om zosnel te "genezen" en het ziekenhuis te mogen verlaten.
    Wat een ongelooflijk resultuut na 5 kuren en waarschijnlijk is de 6e kuur nu ook al voorbij.

Lees net perongeluk dit verhaal en schrok toch wel heftig, vandaar dat Maritza nu ook in Alphen woont.

Ik duim voor jullie allemaal dat deze ziekte snel overwonnen wordt.
    Heel veel sterkte jullie.

groet ottoline

• 12 Maart 2011 - 16:27

Ottoline:

Hoi hoi,

Even nogmaals mijn excuses voor de wel late reactie.
    Maar sinds vorig jaar zomer hebben wij een ander emailadres en wat gebeurd,
    Heb vergeten dit kenbaar te maken op jullie site,en gister dacht ik in eens nadat ik Maritza haar facebook had gezien, verdikkie iets klopt er niet, waarom heb ik zolang al GEEN verslagen van jullie gekregen. Dus toen maar eens op zoek hoe dat zat.
    Tot ik dus tot de schokkende berichten over Maritza las.
    Heel veel sterkte voor jullie allen en Maritza koppie op, je bent een sterkte vrouw, dus jou gaat het lukken.
    Groet en excuses.

• 16 Maart 2011 - 11:46

Kathy & Steve :

We are happy to hear Maritza is doing well..and hoping everything continues to be as well! !We are thinking of you guys often. Steve is still continuing treatment with no definite results from all his test. We are heading to Dominican on March 28th for 2 weeks.
    Stay strong !!! Take care

• 31 Maart 2011 - 13:34

Graciela:

Hey Paul,
    Wat goed om dat te horen ! Dus die roze bokshandschoenen hebben toch geholpen en laten we de trainer niet vergeten ;-) Hahahaha.
    We zijn echt blij te horen dat het de goede kant op gaat. Keep in the faith and always be prepared....
    We zien jullie gauw ;-) Hugs,

• 01 Mei 2011 - 21:50

Elisa Simaela:

Ik wens jullie heel veel sterkte..!