Mei - Reisverslag uit Ciudad Trujillo, Dominicaanse Republiek van Paul Kluivers - WaarBenJij.nu Mei - Reisverslag uit Ciudad Trujillo, Dominicaanse Republiek van Paul Kluivers - WaarBenJij.nu

Mei

Door: Paul Kluivers

Blijf op de hoogte en volg Paul

02 Juni 2008 | Dominicaanse Republiek, Ciudad Trujillo

We zijn naar de 27 watervallen van Damajagua geweest
Dit ligt in de bergen op ongeveer een half uurtje rijden bij ons vandaan
Een fantastische omgeving waar "moeder natuur" prachtig werk heeft geleverd
De hele tocht langs alle watervallen duurt ongeveer 3 uur
Vanaf de start is het lopen geblazen door een jungle-achtig decor waarin Tarzan zich zou uitleven gezien de meterslange lianen die vanuit de boomtoppen naar beneden hangen
Eerst dwars door de rivier stroomopwaarts lopend naar boven
Wanneer het water te diep is een stukje zwemmen
Bij de watervallen zelf is het flink klimmen en klauteren om naar boven te komen
Soms geholpen door 2 gidsen en soms met behulp van ladders of touwen die er geplaatst zijn
Helemaal boven aangekomen bij de 27ste waterval gaat de tocht weer terug naar beneden.
Bij ieder hoogteverschil kan je springen, glijden, duiken of klauterend naar beneden wanneer het te hoog is om te springen
Het was een afwisselende inspannende dag waarbij de schitterende omgeving voor de nodige ontspanning zorgde

Aan de voet van de bergen ligt op ongeveer 1,5 uur rijden het stadje Mao
Een gigantisch groot uitgestekt en vlak gebied wat een beetje te vergelijken is met het platte Nederland
In dit gebied wordt o.a. rijst verbouwd
Paarden worden nog ingezet voor het vervoer van de grote rijstbalen
Ook vind je er grote bananenplantages
De trossen bananen zitten al in het plastic wanneer ze nog aan de bomen hangen
Dit heeft twee redenen
De eerste is om de bananen te beschermen tegen de vogels
De tweede reden is wanneer de bananen gereed zijn voor de export worden de trossen losgesneden en zijn dan direct klaar voor verzending
In dit gebied ligt de rivier Rio Mao.......erg originele naam........
Hiervan wordt gebruik gemaakt voor de bewatering van de bananenvelden.........ze zijn toch nog niet helemaal zo dom.........die Dominicanen

Het was effe schrikken..........een beer op de boulevard.........een bruine beer..........??...........weliswaar aan de riem van een ongeschoren blanke kerel van het type "ruwe bolster blanke pit"
Waar komt die nou weer vandaan ??
Even later wisten we het.........circus Moskou was in de stad
Een vreemd gezicht om tijgers en giraffen te zien op dit tropische eiland
De meeste Dominicanen konden dus voor het eerst in hun leven een aantal wilde dieren zien

De kersenbomen in de tuin zijn inmiddels uitgebloeid en nu worden we bekogeld met mango's
Elke dag vallen er een stuk of 50 mango's uit de boom
We eten dus de hele dag door heerlijke zoete mango's.........wel uitkijken met die dingen !!...........want je wordt er heel snel behoorlijk dik van !!!
Net als met de kersen maken we er ook sap van
Is erg lekker om puur te drinken of er een milkshake van te maken
Ook de diverse buren zijn blij met ons omdat ze elke dag een tas vol met mango's krijgen
De paarden smullen ook mee en krijgen zodoende veel vitaminen binnen

Het slaat natuurlijk nergens op wanneer er in de maand mei oliebollen op tafel staan
Toch hadden wij ze deze maand compleet met poedersuiker
Eventjes wat afwisseling met een lekkere hollandse hap
Zelf gemaakte bollen dus

De ritten met de paarden in de bergen zijn erg mooi en ontspannend
Soms gaan we met zijn tween en ook regelmatig met meerdere personen
Dwars door de bergen omhoog en omlaag in een adembenemend landschap
De mensen die in de afgelegen bergdorpjes wonen zijn opvallend vriendelijk
Het is erg ontspannend wanneer je op het paard rondrijdt en je alleen de vogels hoort zingen
Tijdens lange ritten rusten we even uit met een drankje in een plaatselijk kroegje
In een van de ritten was het wel even schrikken !!......een schroef van het bit van Paul brak af.......het bit bungelde los om de nek en dan heb je direct geen controle meer over het paard en deze besloot direct om terug te keren richting huis.......razendsnel wel te verstaan......hij sloeg op hol......gelukkig liep alles goed af en zonder er af te vallen kreeg Paul hem tot stilstand......hoe hij dit voor elkaar kreeg weet hij nog steeds niet !!

• 03 Juni 2008 - 07:25

Ottoline:

O, wat hebben jullie toch een geweldig leven daar op dat eiland.
    Was het voor ons ook maar zover( klinkt als jaloezie, ben ook wel een beetje jaloers).
    Ongelooflijk al dat fruit en dan die oliebollen in mei, Geweldig.
    Wat een schitterende fotos van jullie eiland, helemaal toppie.
    En dan dat circus , ik vraag me af wat dat bij jullie in de Dominikaanse komt doen, toch veel te warm voor die dieren, zou ik denken, na een bezoek aan europa.
    Al met al weer een geweldig verslag van jullie prachtige eiland.
    Groetjes

• 03 Juni 2008 - 20:54

Elverina/Wilko:

Hallo luitjes,

weer een mooi verslag en prachtige foto's jullie zijn duidelijk aan het genieten. Celine vond de foto's van de paarden erg mooi. Maar ze rijdt zelf natuurlijk ook dus let ze daar meer op.
    Paul als je in de buurt komt het bier staat koud.
    Jij wilde de Ek gekte meemaken zeker hahaha

Groetjes Wilko en Elverina

• 04 Juni 2008 - 09:21

Rob Van Der Windt:

Je leeft ook als een god in de Dom. Rep. he
    en wij maar zwoegen in het leuke Nederland.
    Goed te horen dat jullie het goed naar je zin hebben.
    Groetjes Rob en Inge

• 04 Juni 2008 - 15:04

Taco En Syl:

Wat een pracht verhaal maar weer en dan heb ik het nog niet eens over de foto's.
    Het bezoek aan de watervallen liegt er niet om. Lijkt me gaaf hoor.
    Ja.... en die paarden dat zie ik ook wel zitten (Taco dus ECHT niet). Bij mijn zus op Aruba maak ik ook altijd mooie ritten. GEWELDIG. Als ik mijn ogen dicht doe dan proef ik de mango's al.
    Genieten jullie maar zoveel mogelijk.

Groetjes, Taco en Syl.

• 05 Juni 2008 - 10:55

Zoë De Bliek:

hi hi leuke foto's groetjes zoe

• 14 Juni 2008 - 17:03

Arjan Heemskerk:

Hoi Paul
    Kijk even naar je hotmail.
    groetjes Arjan

• 29 Juli 2008 - 08:17

Ronald:

Leuk om weer eeen keer bij te praten.
    Het was gezellig gisteren avond. Wel een beetje laat,

groeten Ronald en Evelyne