Jan de Bliek in the house : Maritza in ziekenhuis - Reisverslag uit Ciudad Trujillo, Dominicaanse Republiek van Paul Kluivers - WaarBenJij.nu Jan de Bliek in the house : Maritza in ziekenhuis - Reisverslag uit Ciudad Trujillo, Dominicaanse Republiek van Paul Kluivers - WaarBenJij.nu

Jan de Bliek in the house : Maritza in ziekenhuis

Door: Paul Kluivers

Blijf op de hoogte en volg Paul

04 December 2008 | Dominicaanse Republiek, Ciudad Trujillo

Na de periode in Nederland met het wisselvallige zomerweer was het even wennen voor Paul aan de stabiele temperaturen van rond de 30 graden.
Veel vochtverlies dus door overmatige transpiratie maar na een paar dagen was hij er alweer aan gewend.

September, oktober en november zijn de orkaanmaanden.
Er waren deze periode wel wat orkanen actief rondom de Dominicaanse Republiek maar daar hebben we nauwelijks last van gehad.
We zitten hier aan de noordkust steeds in de uitlopers van de orkanen. Wel een paar dagen de nodige regen gehad en een klein beetje wind. Elders in het land hebben ze wel flink last gehad van voornamelijk wateroverlast. Huisjes die langs de rivieren staan worden dan compleet weggespoeld.

Onze paarden zijn verplaatst naar een andere stal. Het nadeel is nu dat we er niet meer even heen kunnen wandelen. Hiertegenover staat dat er in de nieuwe omgeving veel meer mogelijkheden zijn om te rijden. Bij de oude stal kenden we de route's inmiddels wel. Het gebied rondom de nieuwe stallen is prachtig en het zal nog een hele poos duren voordat we alle route's een keer gereden hebben. Ook komen we elke keer groepen toeristen tegen die bezig zijn met een excursie wat aangeeft dat het een mooie omgeving is. Daarnaast zijn de strandritten fantastisch. Op de kilometers lange zandstranden kunnen de paarden flink uit hun dak gaan.

September en oktober zijn de maanden van de avocado's. De boom in onze tuin hing barstensvol ermee. Elke dag dus minstens 1 zo'n heerlijke groene vrucht oppeuzelen.

Paul gaat sinds kort op vrijdagavond poolbiljarten met een stel kerels. Dit zijn ontspannen avondjes met de nodige cuba-libre's en dus ook sterke verhalen.

Iets buiten de stad liggen de kart-banen van Fun City. Hier werden de October-festen gehouden. Duitse taferelen dus met hele lange tafels en 30 verschillende soorten bier.
Tussen het bier proeven door waren er optredens van diverse bands met als topatractie een concert van de merenque band "La Banda Gorda".
Maritza raakt voorlopig geen biertje meer aan. Teveel gezopen dus !!
De volgende dag kwamen we er pas achter dat in de toegangsprijs vrij gebruik van de verschillende kart-banen was inbegrepen. Dat was achteraf maar goed ook want er waren anders ongelukken gebeurd, vooral met de kart van Maritza !!

We hebben inmiddels 2 bruiloften meegemaakt. Beiden van Engelse koppels. De 1e werd gehouden in de tuin van onze buren met de receptie en eten op het strand. De plechtigheid van de 2e was op het strand. Paul is vantevoren met de vrijgezellenavond meegeweest.
Ook 2 verjaardagsfeestjes gehad van 2 vriendinnen van Maritza met volop eten en drinken. Beide keren buiten in de openlucht in de tropische tuinen.

We zijn met onze overburen Nicole en Jorge een avond wezen eten,drinken en dansen in het nabijgelegen Riu hotel. Het was een geslaagde avond met een leuke dansshow.

Paul heeft een ander paard gekocht. Het ras is een Pinto.
Het was lang zoeken omdat dit type paarden hier weinig voorkomen maar met veel geduld is het toch gelukt.
De Pinto was vroeger in het wilde westen het favoriete paard van de indiaanen wanneer ze op oorlogspad waren. Door het kleurenpatroon van het paard heeft deze een natuurlijke camouflage in het open veld.
Het is een hengst met al zijn gereedschap nog op de juiste plek >> niet gecastreerd dus.
Hij heeft een indiaanse naam : Comanche.

De maand september stond in het teken van "Jan de Bliek in the house". Het zat al een hele poos in de planning en door diverse omstandigheden heeft het even geduurd maar de laatste weken van september was het dan zover. 2 weken lang gezelligheid en elke dag heel veel gelachen.
We hebben diverse (soms hele lange) strandwandelingen gemaakt. Tijdens de gebruikelijke pit-stops even van de gelegenheid gebruik gemaakt om te snorkelen.
We zijn naar de 27 watervallen geweest ( zie voor foto's van dit mooie gebied het bericht van 2 juni 2008 ). Jan had een beetje moeite met de laatste waterval en heeft beloofd dat hij de volgende keer beter voorbereid zal zijn zodat hij ook die laatste waterval met gemak kan beklimmen.
Uiteraard zijn we wezen paardrijden. Een hele dag op ons gemak door het mooie berglandschap gereden.
Een bezoek aan een typische dominicaanse uitgaansgelegenheid mocht niet ontbreken. Een aantal uren lang keiharde bachata en merenque.
Jan was in zijn vakantie jarig !!!
We zijn die dag naar Cabarete en Sosua geweest, 2 bekende badplaatsen aan de noordkust. 's Avonds kreeft gegeten in een gezellig en sfeervol restaurant en ter afsluiting nog een bezoek gebracht aan het casino van Ocean World.
Jan heeft natuurlijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om het IQ van de dominicanen te testen door ze diverse keren de volgende grap/raadsel te vertellen :
"het is zwart en het rijdt op een motor ??"
Nu weet iedereen dat dit de legendarische Bob Harley is.......behalve een dominicaan. Ze begrepen er helemaal niks van !!.....domme-nicanen dus.
We zijn ook de 800 meter hoge berg via de kabelbaan opgeweest met op de top onder andere het christusbeeld.
Die dag lag de top van de berg compleet in de mist. Dat was een aparte gewaarwording. Beneden bloedjeheet met een temperatuur van ruim 30 graden en op de top in de mist een zicht van +/- 150 meter met een aangename frisse wind.
Op de laatste avond van Jan zijn vakantie ging het jaarlijkse Merenque-festival op de boulevard van start. 3 avonden lang optredens van diverse artiesten zoals Rubby Perez, Grupo Mania uit Puerto Rico en Kinito Mendez. Volgens Jan een zeer professionele productie van o.a. licht-geluid en podium.
We hebben het 2 weken lang erg gezellig gehad en de volgende keer komen Louisa en Zoe ook mee.

Maritza heeft 4 dagen in het ziekenhuis gelegen. Op een avond had ze ineens zoveel pijn waardoor we om 12 uur 's nachts naar de 1e hulp zijn gegaan. Ze moest gelijk blijven en na diverse onderzoeken is ze de volgende dag meteen geopereerd.
Wat was er aan de hand ??
- Haar spiraal was verschoven
- Daardoor was er een behoorlijke ontsteking ontstaan in de onderbuik
- Ook zat er een kyste
- Verder had ze 2 verschillende soorten parasieten
- En als laatste zaten er verschillende ontstekingen aan haar darmen.
Alles kwam dus tegelijk en zorgde voor behoorlijk wat pijn.
De behandeling in het ziekenhuis was perfect. Ze lag op een prive kamer met TV, airco, koelkast en een eigen badkamer. Paul kon blijven slapen doordat er een extra bed stond en hij kreeg ook een maaltijd geserveerd wanneer Maritza ging eten.
Ze is inmiddels helemaal hersteld zodat we klaar zijn voor de komende feestdagen.

• 05 December 2008 - 08:39

Ottoline:

Hallo luitjes,
    Wat een gezellig leven hebben jullie toch, ongelooflijk.
    En dan dat heerlijke klimaal, o jaloezie spreekt hieruit. en eigenlijk ben ik ook wel iets jaloers, in elk geval op de temperatuur.
    Het was hier gisteren nat en koud en dan aan jullie in de zon te denken, zou ik dus ook wel willen, maar onze tijd komt vast wel.
    Het hurricane-seizoen was dit jaar best heftig maar gelukkig hebben jullie er niet echt last van gehad.
    O wat een schrik, Maritza in een Dominicaans ziekenhuis:, ik moet er niet aan denken, maar wat ik zo lees, was het goed netjes en super verzorgt. Gelukkig maar, we denken tenslotte als Nederlanders dat niks beter is dan onze ziekenhuizen.hahaha.
    Wat een leuk verhaal toch weer, en wij wensen jullie natuurlijk de komende tijd heel veel plezier toe en natuurlijk:

Een super Kerstfeest en een geweldig goeie roets naar 2009.

Ottoline

• 05 December 2008 - 09:35

Wiashi:

Hallo luitjes,

Leuke foto's, wel even schrikken Maritza, zorg goed voor jezelf en Paul.
    Veel kusjes en warmte (hier is het kouddddddd)
    Ing

• 05 December 2008 - 14:44

Taco En Syl:

Hai Paul en Maritza,

Wat hebben jullie toch een heerlijk leven. En... gelukkig weinig last van de orkanen. Blij voor jou Maritza dat je er weer bovenop bent. En jouw paard Paul, 't zou de mijne kunnen zijn. We hebben dezelfde smaak.
    Leuk hoor, al die festiviteiten............geniet er maar goed van !!
    Groetjes, Taco en Syl.

• 09 December 2008 - 11:58

Rob & Inge:

Wat een geweldig leven hebben jullie toch. Was wel even schrikken zeker met Maritza maar zo te horen is de gezondheidszorg goed geregeld.He Paul en Maritza wij wensen jullie prettige feestdagen

• 12 December 2008 - 18:12

Ottoline:

Hallo Luitjes in het verre Dominicaanse.

Bij deze wensen wij jullie een geweldig Kerstfeest toe en natuurlijk een Super Roets naar 2009 toe.En dit alles in super gezondheid en geluk.

Ottoline en Frans

• 25 December 2008 - 13:53

Edwin (Alphen NL):

Beste Paul en Maritza,

Wens jullie prettige feestdagen en een heel goed 2009!

Hartelijke groeten uit NL

• 19 Februari 2009 - 01:20

Mina Tuhumena:

Hallo Paul & Maritza,

even een klein berichtje vanuit het koude kikkerland! Maritza, heb je in het z-h gelegen?? Hopelijk toch niets ernstigs? Afschuwelijk om die foto's van jullie te bekijken man!! Nee hoor!....Mooie foto's. Jammer Paul, dat wij elkaar niet meer gezien hebben...jammer dat je niet meer bij ons kon komen eten....Ik denk dat je dat veel erger hebt gevonden, dan dat je ons niet meer hebt gezien. En sabar natuurlijk. Wanneer kom je weer naar Holland?
    Ik ben nu op mijn werk en het is 03.19uur. Ik heb nachtdienst. werk momenteel op schiphol.
    Ik schrijf jullie weer gauw. Veel liefs en xxx voor jullie tweetjes!!

mina

• 19 Februari 2009 - 01:51