De afgelopen 3 maanden - Reisverslag uit Ciudad Trujillo, Dominicaanse Republiek van Paul Kluivers - WaarBenJij.nu De afgelopen 3 maanden - Reisverslag uit Ciudad Trujillo, Dominicaanse Republiek van Paul Kluivers - WaarBenJij.nu

De afgelopen 3 maanden

Door: Paul Kluivers

Blijf op de hoogte en volg Paul

02 Maart 2009 | Dominicaanse Republiek, Ciudad Trujillo

Na de week in het ziekenhuis had Maritza een poosje nodig om te herstellen.
Ook voor Paul was de maand december een herstelmaand.
Niet alleen was er bij Maritza een parasiet geconstateerd maar ook Paul had daar flink last van.
Met de juiste medicijnen was alles na een paar weken weer normaal.

Als we gaan paardrijden lunchen we regelmatig in een restaurant wat in de bergen ligt.
We kennen die hele familie die het restaurant runt inmiddels en onlangs was een van de broers overleden.
We zijn toen uitgenodigd voor een soort van herdenkingsdienst op de 9e dag na het overlijden.
Dit is een traditie in de Dominicaanse Republiek.
Het wordt zelfs de eerste jaren na het overlijden op dezelfde datum herhaald.
Iedereen komt dan samen om te eten en te drinken......en ook om te bidden.
De vraag is wat men belangrijker vind.....drinken en eten....of het bidden.
Wij hebben geconstateerd dat het voor de mannen het eerste is en voor de vrouwen het laatste.

De eerste week van februari hadden we een loge in huis.
Een duits meisje van 22 jaar.
Ze werkte als au-pair bij een duitse man met zijn dominicaanse vrouw.
Ze werkte daar 2 maanden.
De 1e maand ging alles goed.
In de 2e maand ging de man voor zaken naar noorwegen.
Toen kreeg ze geen salaris meer betaald van die dominicaanse vrouw en de laatste week kreeg ze ook geen eten meer waardoor ze veel ruzie had met die vrouw.
We hebben haar begin januari leren kennen met paardrijden.
Ze zei toen dat ze als au-pair werkte en verder helemaal niemand kende.
Wij hebben haar toen gezegd dat ze ons kon bellen als ze hulp nodig had.
Dat deed ze dus begin februari.
Ze had al haar koffers al buiten staan waar ze werkte en ze wilde daar niet meer blijven.
Ze was overstuur en helemaal van slag en vroeg of we haar konden helpen met het vinden van een hotel.
Haar vader had ons ook gebeld vanuit Duitsland.
Die had al een ticket geregeld voor de volgende week.
Omdat ze alleen 100 euro op zak had hebben we gezegd dat ze bij ons kon blijven want een week hotel met 100 euro lukt natuurlijk niet.
Het werd onverwachts een hele leuke week.
Angelique had het uitstekend naar haar zin bij ons en wij vonden het ook erg leuk dat ze er was.
Haar ouders waren erg dankbaar dat we haar hebben geholpen en ze hebben gezegd dat ze ons ook nog een keer persoonlijk komen bedanken in september of oktober dit jaar wanneer ze op vakantie naar de Dom.Rep. komen.

In de derde week van februari was Annemarie een weekje bij ons in huis.
Haar man Edwin was al 2 weken eerder naar Nederland gegaan om allerlei zaken te regelen in verband met hun terugkeer naar Nederland.
Nadat ze bijna 3 jaar in de Dom.Rep.hebben gewoond besloten ze terug te gaan naar Nederland.
Helaas voor ons hebben ze dit besluit genomen want er wonen hier niet veel Nederlanders van onze leeftijdscategorie.
We kunnen dus jammer genoeg niet meer even lekker in "moers-taal" een gezellig avondje bij-kletsen.

Paul heeft begin dit jaar een canadese man ( Glen ) leren kennen die momenteel 4 jaar in de Dominicaanse Republiek woont.
Glen werkt vanuit huis voor het Amerikaanse bedrijf Air2Water waarvan hij vice-president is.
Het bedrijf vervaardigt apparaten die de luchtvochtigheid omzetten in drinkbaar water.
Glen is verantwoordelijk voor de verkoop in het gehele caribische gebied en andere tropische landen in de wereld.
Naast dit werk wilde hij een project gaan opzetten met betrekking tot windenergie in de Dominicaanse Republiek.
Begin februari van dit jaar is daar een start mee gemaakt juist op het moment van de kennismaking van Paul met Glen.
Een studievriend van Glen had in januari een fabriek gekocht die windturbines ontwikkelen en produceren.
Dit is een technologie die te vergelijken is met de nieuwe hollandse windmolens, alleen zijn de windturbines een stuk compacter van vorm.
Door tussenkomst van Glen zijn deze windturbines gecombineerd met de generatoren van een ander bedrijf in Amerika.
Het resultaat van deze gecombineerde producten is dat er 10 keer zo veel !!! electriciteit geproduceerd kan gaan worden in vergelijking met de huidige technologieen.
De amerikaanse bedrijven nemen de financiering van het hele project in de Dominicaanse Republiek voor hun rekening.
De Dominicaanse overheid zal hierdoor goedkoper electriciteit kunnen gaan produceren zonder financieringskosten.
Glen gaat een bedrijf starten die met behulp van de amerikaanse technologie energie gaat produceren.
Dit bedrijf zal het exclusieve alleenrecht hebben in de Dominicaanse Republiek.
Glen heeft Paul gevraagd of hij het gehele financiele plaatje voor zijn rekening wil nemen.
Verder zal Paul ook diverse financiele werkzaamheden gaan doen voor het reeds bestaande bedrijf Air2Water.
De bedoeling is dat er in Panama een nieuw bedrijf wordt opgericht omdat daar geen belastingregels gelden voor bedrijven.
Alle opbrengsten in de Dom.Rep. komen ten gunste van het nieuw op te richten bedrijf in Panama.
Paul en Glen hebben inmiddels gesprekken gevoerd met de hoogste functionarissen van de Dominicaanse overheid op het gebied van energieproductie.
Deze gesprekken hebben plaatgevonden in de hoofdstad Santo Domingo.
De verantwoordelijk personen waren bijzonder enthousiast over de gegeven presentaties en hebben hun medewerking toegezegd.
Het volgende gesprek staat gepland in de tweede week van maart waarbij de windturbines getest zullen gaan worden.
Ook zullen alle huidige producenten van energie in de Dom. Rep. die dag uitgenodigd worden.
Meer nieuws zal te lezen zijn in het volgende bericht op de website...........

Verder kunnen Paul en Glen het uitstekend met elkaar vinden.
Ze vullen elkaar erg goed aan en hebben veel lol als ze een avondje gaan stappen.
Ook kan Maritza goed met de vrouw ( Vilena ) van Glen overweg.
Vilena komt uit de Oekraine en de dames gaan ook regelmatig een avondje stappen waarbij ze bijna de hele avond op de dansvloer staan te swingen en te draaien.

• 03 Maart 2009 - 07:58

Ottoline:

Hallo Luitjes,

Wat een geweldig verhaal weer en wat een belevenis.
    Allereerst ben ik blij dat jullie beiden helemaal weer gezond zijn.

Al die logees brengt wel even wat leven in huis, andere taal en andere mensen, och wat geweldig.
    Glen weet ook van wanten zeg en super dat Paul daarin betrokken is, Zo worden zijn kwaliteiten tenminste goed benut.

Wat fijn weer wat van jullie te horen maar dat jullie het zo druk hebben had ik niet verwacht.Wat ongelooflijk super.

Wij hebben dit jaar, ondanks de recessie een grote reis gepland, te bekijken op www.verwoerdt.nl.

Groetjes Frans en Ottoline

• 03 Maart 2009 - 19:08

Thias:

Zien jullie er nog weleens niet zo gebruind uit.....? Wuhahaha

Spannend Paul de laatste ontwikkelingen..

Groetjes ook aan Maritza,
    Thias

• 11 Maart 2009 - 07:05

Plátano:

Hi, paul, vind het super dat jullie daar naar jullie zin hebben. Ben zelf een tropische mens.

Groetjes Mr.Plátano van:
    Plátano Shipping Service in Rotterdam, Holland.

www.platano-shipping.com

Shipping vanuit Europa naar de Dominicaanse Republiek en Antillen.

• 11 Mei 2009 - 19:57

Ida:

ik wil volgend jaar bij je op vakantie komen voor het eerst vliegen en voor het eerst in het buitenland dat wil ik graag bij jou hoor het wel van je me mail aderes is hier mart38@kpn.nl