Verhuizing en vakantie in Nederland - Reisverslag uit Puerto Plata, Dominicaanse Republiek van Paul Kluivers - WaarBenJij.nu Verhuizing en vakantie in Nederland - Reisverslag uit Puerto Plata, Dominicaanse Republiek van Paul Kluivers - WaarBenJij.nu

Verhuizing en vakantie in Nederland

Door: Paul Kluivers

Blijf op de hoogte en volg Paul

06 Juli 2009 | Dominicaanse Republiek, Puerto Plata

Per half maart zijn we verhuisd naar een andere woning.
De eerste 2 huizen bevonden zich in Costambar wat een soort van woonwijk is van de stad Puerto Plata.
De woning waar we nu zitten ligt in de nieuwbouwwijk "El Doral " in de bergen aan de andere kant van de stad.
De reden van de verhuizing is dat we vaak last hadden van stroomonderbrekingen en omdat de toegangsweg naar costambar altijd heel erg slecht was.
We hebben nu 24 uur per dag stroom en een perfect geasfalteerde toegangsweg.
Het voordeel van de nieuwe woning is dat deze op 5 minuten loopafstand ligt van de paardestallen.
Omdat we nu in een pas gebouwd appartement zitten hebben we geen tuin meer om te onderhouden.
Dat scheelt behoorlijk wat werk en heel wat zweetdruppels omdat het altijd erg warm is wanneer we aan het tuinieren waren.
De ruimte is te vergelijken met het oude huis.
We hebben ook nu weer 3 slaapkamers en 2 badkamers.
Het gebouw heeft een zwembad en het bestaat uit 3 woonlagen.
Wij zitten op de 2e woonlaag, onder ons woont een dominicaans gezin die in dezelfde straat een huis aan het bouwen is dat over 2 maanden klaar moet zijn.
Het appartement boven ons staat leeg.
De hond uitlaten doen we nu in de bergen die op een steenworpafstand liggen.
Het leuke hiervan is dat we dan regelmatig papagaaien zien.
Die zijn niet te missen want ze maken een enorme herrie.
Gewoon in de richting lopen van het geschetter en geschreeuw en dan kom je ze vanzelf tegen.
Ook lopen er knaagdieren rond die het beste voor te stellen zijn als een kruising tussen een otter en een bever.
Tevens wemelt het er van de fruitbomen, vooral mangobomen die het gemis van de fruitbomen van ons vorige huis doen vergeten.
Het oude huis lag op 150 meter van het strand terwijl er nu ongeveer 10 minuten gelopen moet worden.
De verhuizing heeft ook voor de nodige irritaties gezorgd, het heeft weer heel erg lang geduurd voordat de tv fatsoenlijk was aangesloten en
de aansluiting van internet en de telefoon heeft zelfs nog langer geduurd.

In het laatste weekend van het carnaval in de maand maart hebben we met onze paarden meegedaan aan de grote afsluitende optocht.
Met een groep paarden zijn we eerst dwars door de stad tussen het verkeer door naar de boulevard gereden waar de parade begon.
Het was een leuke ervaring omdat we veel bekijks hadden.
Ook kregen we nogal eens het verzoek van mensen die even achterop het paard mee wilden rijden.

We zijn inmiddels ook alweer in nederland geweest.
Dit keer stond de terugkomst voornamelijk in het teken van familiebezoek mede doordat er in deze periode geen festivals of grote evenementen waren.
Maritza was er 5 weken vanaf 6 april tm 11 mei.
De eerste 2 weken was ze bij haar dochter Zahayra in Eindhoven waar ze haar verjaardag heeft gevierd met de hele familie.
Daarna 2 weken bij haar zoon Jairo. In die periode was er een reunie van haar vroegere werkgever Budelpack en natuurlijk Koninginnedag.
Paul was er 6 weken vanaf 5 mei tm 15 juni.
We zijn dus 1 week samen in Nederland geweest waarna Maritza met haar jongste dochter Zayenne terug is gegaan naar de Dom.Rep.
De hele familie Kluivers heeft beide dames op 11 mei naar het vliegveld in Brussel gebracht.
Zayenne is 4 weken op het warme eiland gebleven.
Beide dames hebben het net zoals vorig jaar weer uitstekend naar hun zin gehad.
Shoppen,paardrijden,uitgaan,excursies,haarsalon's,nagelstudio's,haren invlechten en nog veel meer stonden op het programma.
Paul heeft het grootste deel van de tijd doorgebracht in veenendaal.
Verder was hij een krappe week in Belgie waar zijn jongere broertje Robert woont en tussendoor een paar dagen in Alphen aan den Rijn.
In Veenendaal heeft hij veel in de bossen gefietst en gewandeld.
Tijdens die fiets- en wandeltochten heeft hij 11 keer oog in oog gestaan met een hert.
Het is lastig om een foto te maken van die beesten want voor je het weet zijn ze weer heel snel verdwenen.
Verder een aantal eekhoorns, muizen,slangetjes, een hagedis, diverse bonte spechten, zelfs een zeldzame zwarte specht, een mol en konijnen en hazen gezien.
Een keer kwam hij een bijzondere kohaas tegen ( dat is een konijn die er als een haas vandoor gaat ).
Volgens ingewijden en kenners onder ons is dit dier oorspronkelijk afkomstig van Texel.
Helaas geen haasko gespot…..nee dit is geen haas die er als een konijn vandoor gaat…..maar een haas die fokt als de konijnen.
Een keer was het bijzonder schrikken geblazen tijdens een van de fietstochten.
Tijdens een korte rustpauze liep Paul nietsvermoedend door de bossen toen hij plotseling moest wegduiken en op de grond dekking zocht………..
Het klonk als een pistoolschot…….de tijden van militaire dienst herleefden…….of was het een overval en beroving ?........er was echter niemand te zien ?
Na wat speurwerk bleek er sprake te zijn van een klapband……de achterband van zijn fiets had het begeven.
Paul zijn ouders waren beide jarig in de maand mei.
Verder was er een verjaardag in Lisse van zijn tante.
In de week dat Maritza en Paul samen in Nederland waren zijn we op bezoek geweest bij Edwin en Annemarie in Waalwijk.
Verder zijn we in Zwijndrecht bij Jerry en Susanne geweest die ons verrasten met een etentje in Ridderkerk ( Jerry had Paul opgehaald vanaf het vliegveld in Brussel ).
Met Tilly en Anouck zijn we in Maartensdijk geweest waar Anouck haar paarden traint.
Paul heeft Jan de Bliek geholpen met de totale metamorfose van zijn voor- en achtertuin, dat was de hele dag hard werken.
( met zo'n uitzending op tv van eigen huis en tuin gaat dat trouwens altijd veel sneller )
In Belgie is hij een middag wezen fietsen met Danny.
Uiteraard is hij ook even langsgeweest bij Alpha Hypotheken.
Ook is hij langsgeweest bij Tom en Danielle die in zijn vroegere huis aan het polderpeil wonen.
Hij is door zijn ouders en broertje op 15 juni naar de luchthaven Zaventhem in Brussel gebracht waar het Dominicaanse avontuur weer een vervolg ging krijgen.

Eind juni heeft de manager van de stallen waar onze paarden staan een zwaar ongeluk gehad.
Hij ( Rafael ) zat achterop een brommer en was op weg om toeristen op te halen die een excursie hadden geboekt voor een dagje paardrijden.
Een auto heeft de brommer aangereden.
De bestuurder van de brommer heeft het niet overleefd !!
Rafael heeft een gebroken bovenbeen en een verbrijzelde arm opgelopen.
Hij is geopereerd en zijn been en arm zijn met stalen platen en schroeven vastgezet.
Het zal zeker een jaar duren voordat hij weer kan paardrijden.
Maritza gaat voorlopig een deel van zijn werk overnemen wat voornamelijk zal bestaan uit het begeleiden van de toeristen tijdens de excursies
en het nodige dagelijkse werk binnen de stallen.

Het zakelijke verhaal met het project van de windturbines ontwikkelt zich steeds verder.
De bijeenkomst met de grote energieproducenten in de Dom. Rep. heeft echter vertraging opgelopen door een reorganisatie bij het bedrijf die de windturbines produceren.
Daarnaast is er veel werk gemoeid met de nieuwe samenwerking van het bedrijf die de generatoren produceren.
Volgens de laatste berichten duurt het nog een paar weken voordat het testmodel is afgebouwd en er getest kan gaan worden op de Dom.Rep.
Tijdens die dag zullen er naast de energieproducenten van het land ongeveer 20 ambassadeuren van omringende landen worden uitgenodigd.
Dit wordt mogelijk gemaakt door de ambassadeur van de verenigde naties waarmee Glen goede contacten heeft.
De broer van de ambassadeur zit ook in ons team, hij is advocaat in Santo Domingo en zorgt voor de contacten met het ministerie van energie in de hoofdstad van dit land.
Verder is er een tweede bedrijf die windturbines produceert in Amerika en die hebben zich bij Glen gemeldt omdat ze ook een rol
willen gaan spelen in de energieproductie op de Dom.Rep.
Zo krijgen we dus onverwacht de mogelijkheid om verschillende producten aan te gaan bieden.
Onverwachts was ook het telefoontje dat we kregen van de eigenaar van onze stamkroeg/restaurant op de boulevard.
Hij vertelde ons dat er een Belgische man bij hem zat die ons graag wilde spreken…...
Die persoon had een artikel bij zich over windenergie met foto's van Paul en Glen erbij ??........
Later bleek dat hij die informatie op deze website had gevonden.
Op dit moment is hij eigenaar van een chocolade fabriek hier in de stad waar we wonen en hij kan ons later in de tijd waarschijnlijk ondersteunen met ons project
gezien zijn technische ervaring.
Dit geldt ook voor een gepensioneerde Nederlandse man die Paul een poosje geleden heeft leren kennen.

Verder is Glen bezig met de verkoop van een groot stuk grond op het schiereiland Samana dat op ongeveer 3 uur rijden ligt van ons huis.
Een aantal jaren geleden was het de bedoeling dat ze hier een huizenproject zouden starten maar dit is door verschillende redenen niet doorgegaan.
Door de ambassadeur van de VN is Glen in contact gebracht met de "royal family of Dubai".
Die willen hier in de Dom.Rep. een groot hotelcomplex gaan bouwen.
Of dit op korte termijn gaat gebeuren is de vraag want ze willen eerst in Costa Rica en daarna in Brazilie een soortgelijk complex gaan bouwen.
Als derde locatie is de Dom.Rep. aan de beurt.
Het gaat om ongeveer 10 miljoen vierkante meter grond wat bestaat uit een langgerekt strand en heuvels in het achterland.
De contactpersoon van de mensen uit Dubai is een Amerikaanse chirurg.
Wanneer het hotel er komt wil deze persoon een ziekenhuis ernaast gaan bouwen wat tevens dienst moet gaan doen als hersteloord.
De locatie van het stuk grond is strategisch gelegen vlakbij een splinternieuw vliegveld, ook ligt op handbereik de nieuw aangelegde snelweg naar Santo Domingo.
Wordt vervolgt……….

• 07 Juli 2009 - 12:10

Ottoline:

Zo hallo mensen in de Dominicaanse.

Wat een drukke en leuke tijd hebben jullie achter de rug zeg.

En al een bezoek aan Nederland gebracht. Pas op voor stress. hahaha.

En wat een werkactiviteiten , leuk hoor,.

En al die foto's, wat een genieten.
    Heb toch een beetje het gevoel of ik er ook was.

Dank je weer voor het leuke verslag en pas goed op jullie zelf.

Geniet van jullie leven daar en bezoek ook eens ons in alphen aan den rijn, als je in nederland bent.

Te druk daarvoor, maakt niet uit, dit is ook erg leuk zo.

Groetjes van ons.

Ottoline en natuurlijk ook van Frans

• 27 Augustus 2009 - 12:41

Frank Raaphorst:

Beste Maritza en Paul,

Mijn naam is Frank
    en ik ben een collega van Tom Werkman. Via hem ben ik aan jullie pagina gekomen. Aanstaande zaterdag vliegen mijn vriendin en ik naar DomRep voor onze vakantie. Wij zijn er nooit geweest en hebben geen idee wat we kunnen verwachten daar en laten het allemaal over ons heen komen. Maar ik was benieuwd of je wellicht suggesties hebt wat betreft bezienswaardigheden of excursies zodat mijn vriendin en ik een mooie herinnering er aan over houden. Ik hoop dat je nog kan reageren voor mijn vertrek aanstaande zaterdag en anders laat ik mij verrassen door wat komen gaat. Alvast bedankt en wellicht tot ziens.

Groet,

Frank