Alweer drie maanden voorbij - Reisverslag uit Puerto Plata, Dominicaanse Republiek van Paul Kluivers - WaarBenJij.nu Alweer drie maanden voorbij - Reisverslag uit Puerto Plata, Dominicaanse Republiek van Paul Kluivers - WaarBenJij.nu

Alweer drie maanden voorbij

Door: Paul Kluivers

Blijf op de hoogte en volg Paul

01 Oktober 2009 | Dominicaanse Republiek, Puerto Plata

Op een dag midden in de stad smakte er uit de lucht een bonte specht op de grond vlak voor de voeten van Paul.
Paul nam het versufte beestje mee in de auto waar het een poosje met zijn ogen lag te knipperen.
Dit stopte na 5 minuten en daarna lag hij met zijn kop omhoog nog eens 5 minuten lang alles te observeren.
Vervolgens begon de vogel rondjes te vliegen, hij was dus weer fit.
Thuis aangekomen liet Paul hem wegvliegen.
Het kan toeval zijn maar op de twee daaropvolgende dagen wanneer Paul naar de paardenstallen wandelde zat er telkens op dezelfde plaats een
specht in de boom op een meter vanaf de grond.
Normaal zitten ze altijd erg hoog in de boomtoppen.
Misschien wilde hij op deze manier zijn redder bedanken ??

In juli was er weer eens een festival op het strand aan de boulevard.
Dit keer gesponsord door het biermerk Brahma zodat de toegang voor iedereen vrij toegankelijk was.
Vanaf 11 uur 's morgens waren er diverse optredens van muziekbands.

In de stad Puerto Plata waar we wonen wordt Belgische chocolade gemaakt.
Paul heeft onlangs kennis gemaakt met de eigenaar van de chocoladefabriek en is een kijkje wezen nemen in de fabriek.
Er staan cacao bomen in de tuin en wanneer er een bus met toeristen komt krijgen deze mensen een rondleiding met uitleg hoe de chocolade wordt gemaakt.
Uiteraard kunnen ze dan chocolade kopen die uitgebreid uitgestald staat op de diverse balie's.
Een erg mooie en zeer schone accommodatie die zeker een bezoek waard is wanneer je op vakantie bent in de Dom.Rep.

Twee zeer bekende artiesten hebben opgetreden op 2 verschillende avonden.
We zijn naar beide concerten geweest.
De eerste was van Anthony Santos die ook wel "de keizer van de bachata" wordt genoemd.
Het tweede concert was van "de koning van de bachata" Frank Reyes.
Beiden hebben zeer professionele bands achter zich staan.
Naast het zingen speelt Anthony Santos ook gitaar.
Hij heeft een eigen stijl van spelen waarmee hij zich onderscheid door de zeer herkenbare klanken die hij produceert.
Beide concerten waren kwalitatief bijzonder goed.
Opvallend bij Anthony Santos was dat hij maar door bleef spelen.
Hij wist van geen ophouden en vanaf een bepaald tijdstip op de avond gingen de mensen naar huis terwijl hij vrolijk doorging met zijn liedjes.
Dit schijnt hij altijd met ieder concert op deze manier te doen.

Austin, de oudste zoon van Glen is een weekje op vakantie geweest.
Paul is met beiden een dag wezen paardrijden waarbij Glen helemaal kapot en uitgeput moest afhaken en met de taxi naar huis is gegaan.
Ook zijn ze met zijn drieen een dag wezen zeevissen waarbij Paul de klos was……..hij werd zeeziek.
Een gezellig nachtje stappen hoorde er uiteraard ook bij en dit keer was Austin de pineut.
Doordat hij van alles door elkaar zat te drinken was hij op een gegeven moment straalbezopen.
Wel logisch wanneer je tequila, sambuca, vodka shooters, cuba libres, red bull en bier door elkaar heen zit te drinken.

Juli en augustus zijn de maanden van de tamarinde.
Onder de bomen vind je grote hoeveelheden van deze heerlijke vrucht.
Maritza eet ze met een beetje suiker.
Opgepast !.......niet teveel van eten…….ze werken bijzonder laxerend !
Ook in deze maanden zijn er mango's en genipa.
Genipa is een soort vrucht die lijkt op de lychee.
De avocado's hangen in september weer in de bomen.

Maritza is een middag zoet geweest met het kijken naar en bewonderen van allerlei motoren.
Op de boulevard was een evenement georganiseerd waarbij eigenaren van zware motoren met hun voertuigen stonden te pronken.
Ook stonden er gewone brommers en scooters uitgestald die prachtig beschilderd waren.

In de laatste week van juli hebben we 4 loges in huis gehad.
Chantal en haar dochter Lisa uit Alphen aan den Rijn samen met Rizaira en haar zoontje Rizahir die in Den Haag wonen.
We hebben met zijn allen een hele dag paardgereden.
Uiteraard een dag op het strand doorgebracht en een middag naar de kartbaan om een aantal rondjes te racen.
Omdat ze op vakantie waren zijn we elke dag uit eten gegaan of hebben we eten gehaald om dit gezellig bij het zwembad zittend naar binnen te werken.
Verder hebben ze met zijn vieren in de bergen en door de modder een buggy tour gedaan.

We zijn 3 dagen naar de hoofdstad Santo Domingo geweest.
Een zeer grote en drukke stad waar ruim 4 miljoen mensen wonen.
Het was daarom een klein wonder dat we zonder zoeken in een keer naar het hotel zijn gereden waar we wilden verblijven.
Dit hotel is eigendom van een nederlander.
Het is een vreemde gewaarwording wanneer je bij het inchecken gewoon nederlands kan praten.
Verder geeft het een vertrouwd gevoel wanneer je 's avonds bij de bar de nodige smartlappen uit de luidsprekers hoort schallen.
Soms komen er een paar nederlanders die in de hoofdstad wonen in het hotel langs voor een kletspraatje.
Toen wij er waren zaten ze toevallig in de bar wat te drinken.
Midden in de stad ligt een prachtig stukje natuur, Los Tres Ojos ( de drie ogen ).
De spectaculaire grotten bevatten indrukwekkende rotsformaties en drie ondergrondse meren.
De koele ondergrondse wateren bevinden zich in drie grotten.
De drie ogen zijn in werkelijkheid een grote grot op een ondergronds meer.
De duizenden stalagmieten en stalagtieten zijn het bewonderen waard.
Ook zijn er hele grote bijen nesten te zien.
Verder loopt er een knaap van een leguaan rond die men er ooit wel zal hebben losgelaten als trekpleister voor de toeristen.
De meren zijn donkerblauw tot groenblauw gekleurd door het licht dat binnenvalt.
In een van de 3 meertjes is een dominicaan van 70 jaar oud al zijn hele leven bezig voor de toeristen.
Hij klautert eerst de rotsen op om vanaf grote hoogte in het water te duiken.
Een bootje neemt je mee naar het vierde oog, pas veel later ontdekt dan de andere drie ogen
Je gaat dan een heel stuk door het aardedonker waar de vleermuizen over je hoofd heen scheren.
Aan de overkant loop je nog een stukje door het donker en dan kom je bij een heel groot meer waar daglicht is.
Je ziet hier de vissen zwemmen.
Dit grote meer is vanaf de buitenkant van de grot niet te bereiken, wel kan je dit meer vanaf een bepaald punt in de diepte zien liggen
Vlakbij Los Tres Ojos ligt het Columbus huis ( Faro de Colon ofwel Columbus Lighthouse ).
Dit is een groot indrukwekkend betonnen bouwwerk van 210 meter lang, 60 meter breed en 31 meter hoog in de vorm van een kruis.
Men beweert dat hier de resten van Columbus zouden liggen, maar daarover is niet iedereen het eens.
Het gebouw doet verder dienst als museum, wordt gebruikt voor tentoonstellingen en er is een bibliotheek.
's Nachts projecteren 157 lasers een groot kruis in de lucht als er tenminste geen stroomstoringen zijn.
Het oude centrum van de stad wordt de Zona Colonial genoemd en gaat vooral over de periode dat Columbus voet aan wal zette.
Het herbergt een schat aan informatie over de geschiedenis van het land.
Je vind er van alles. Oude koninklijke pakhuizen, forten en stadsmuren.
Diverse museums, kerken, kloosters, kathedralen, het paleis waar het leven van de familie Columbus zich afspeelde en veel nationale monumenten en beelden.
Als je dit koloniale centrum goed wil bekijken heb je minstens 3 dagen nodig.
Een stuk buiten het oude centrum liggen de grote shopping malls en winkelpromenades waar Maritza natuurlijk even wilde neuzen.
Door het chaotische verkeer en een doolhof van straten hebben we een aantal keren de taxi genomen.
Een keer was dat behoorlijk schrikken geblazen.
Na een ontzettende dreun stonden we plotseling stil midden op de weg.
De chauffeur had een hele hoge stoeprand op het midden van de weg niet gezien.
Het gevolg was dat zijn linkervoorband helemaal aan flarden lag en ook het plaatwerk zag er niet meer zo strak uit.
Dominicanen maken niet zo snel ergens een probleem van en dit figuur reed gewoon door.
Het helse kabaal van de metalen velg en de loshangende stukken rubber maakten hem niks uit en hij zocht gewoon even een goede plek op om de band te verwisselen.
Na 10 minuten konden we onze weg weer vervolgen.

Maritza is nog steeds aan het werk als gids voor de toeristen wanneer deze mensen een paardrijexcursie hebben geboekt.
Het valt niet altijd mee om met de dominicanen samen te werken omdat ze erg chaotisch zijn.
Maar de leuke contacten met de verschillende toeristen uit alle delen van de wereld maken dit meer dan goed.
De mond tot mond reclame doet zijn werk en er zijn al regelmatig mensen die speciaal voor Maritza komen omdat ze positieve berichten over haar hebben gehoord.
Paul gaat ook af en toe mee als Maritza een groep moet begeleiden.
Tijdens een van die ritten hebben we Anusma en Charissa uit Nederland leren kennen die 2 weken op vakantie waren.
Ze vonden het dagje paardrijden erg leuk.
Later in de week hebben we ze een keer opgehaald om een middagje in de stad te shoppen.
We zijn uitgenodigd om bij hun te komen eten de eerstvolgende keer dat we weer in Nederland zijn.
Dan gaan ze surinaams koken voor ons………dat wordt smullen geblazen !!

Er zijn een aantal bevallingen geweest wat voor veel nieuw leven heeft gezorgd.
Een van onze vorige paarden "Topaz" die we verkocht hebben maar nog wel bij ons in de stallen staat heeft een veulentje gekregen.
Er wonen ook een aantal honden bij de stallen en "Laika" de rottweiler is bevallen van 14 puppies.
In onze straat is permanent de zwerfhond "Sarna" aanwezig die de straat als haar territorium beschouwt.
Alle vreemde mensen die er komen moeten uitkijken voor haar en vooral de haitianen zijn altijd erg bang.
Ze heeft 9 puppies.

Paul heeft tijdens het uitlaten van onze hond Amber een klein zwart hondje gevonden die dood lag te gaan.
Het beestje zat helemaal onder de modder en de restanten van planten. Waarschijnlijk was ze ergens in een modderpoel terechtgekomen waar ze met een laatste
krachtinspanning nog kon uitkomen.
Het hondje kon niet meer op zijn poten staan en lag hevig te trillen en te sidderen.
Verder had ze een gigantische hartslag en een zeer hoge temperatuur.
Alles wees dus op een shocktoestand en zonder directe hulp zou ze snel de geest geven.
Eerst afkoelen onder de douche om de hoge temperatuur terug te brengen naar normaal.
Tijdens deze handeling gelijk op internet gezocht naar verdere behandelingen voor honden in shock.
Afkoelen bleek eigenlijk de enige juiste behandelmethode te zijn.
Na een uurtje onder de douche knapte "Lucky" snel op en ze liep na 2 uur vrolijk in huis rond te stappen.

Half september was er wederom een festival op de boulevard, ook nu weer gesponsord door Brahma.
( Waarschijnlijk willen ze de concurrentiestrijd aangaan met Brugal die elk jaar in september het bekende 3 dagen durende merenque festival organiseert ).
De meest bekende artiest die kwam optreden was "bachatakoning" Frank Reyes.
Ongeveer een kwartier na zijn optreden barstte er een tropische bui los, we waren helemaal doorweekt, echt geen droge draad meer aan ons lijf.
Bij toeval goed getimed dus van de organisatie om deze grote artiest vroeg op de avond te laten optreden want de meeste mensen gingen tijdens de plensbui helemaal kletsnat naar huis.
De avond kreeg later wel een vervolg met optredens van de overige artiesten en werd afgesloten met een groots vuurwerk.

Het zakelijke verhaal dan :
Er is erg veel gebeurd de laatste tijd.
We zijn met veel mensen in contact gekomen.
Helaas hebben we voor een deel met dominicanen te maken waardoor gemaakte afspraken nogal eens niet nagekomen worden.
Ook zorgen alle opstartwerkzaamheden ervoor dat er de nodige tijd mee gemoeid is voordat we volop van start kunnen gaan.
Maar alles bij elkaar genomen ziet het er allemaal zeer rooskleurig en veelbelovend uit.
Het nieuwe bedrijf heet New Joule Energy International en werkt vanuit Panama in verband met het gunstige belastingklimaat voor ondernemingen.
Het doel van het bedrijf is gericht op het produceren van elektriciteit.
New Joule Energy levert de volgende producten :
* verschillende merken windturbines inclusief een product onder "eigen label"
* generatoren
* een combinatie van een windturbine gecombineerd met een generator welk product exclusief via New Joule Energy te verkrijgen is.
* producten met betrekking tot zonne-energie
* (snel oplaadbare) batterijen
* air2water machines ( produceren drinkbaar water uit de luchtvochtigheid )
Het is de bedoeling dat verschillende producten in China gefabriceerd zullen gaan worden maar tevens
zal er de nodige assemblage in de Dom.Rep. gaan plaatsvinden.

• 01 Oktober 2009 - 21:26

Ottoline:

Hallo Paul en Maritza.

Dank dat jullie ons de primeur geven. Ik dacht ik lees snel dat bericht.... maar helaas van snel was geen sprake.
    Het was wel een erg leuk en lang verhaal.

Leuk al die strand feesten.
    Geweldig al die nederlanders bij jullie op bezoek, stukje voormalig thuis denk ik dan maar.

En Santo Domingo..... ja wij zijn er ook geweest. en ik werd als gids gevraagd, ik wist heel veel van de history en kon erg veel bevestigen, maar ja een toerist is een toerist en wil natuurlijk weer naar huis. ook ik dus.Ik had me thuis verdiept in de historie van de grote stad, wat ik trouwens bij elk bezoek, waar dan ook doe.
    Wat een geweldige stad met al zijn history. De drie ogen hebben wij ook bezocht. alleen de vierde hebben we niet gezien .... jammer.Ik heb daar voor het eerst rietsuikersap gedronken zo van het uitgeperste rietsuiker, heerlijk.

Dat de zaken geweldig gaan is helemaal top, gefeliciteert..... ja echt super.

Nou mensen van julllie was een groot verhaal, maar ik ga het niet helemaal benaderen,maar ik geniet wel van jullie schrijven.

Wij gaan 31 oktober onze grote reis maken en als jullie mee willen reizen zie,www.verwoerdt.nl klik op reismee en het hopelijk dagelijkse verslag is te volgen.

Gezellig weer zo en ik wens jullie dan ook weer alle geluk en we schrijven.

Groet van Frans voor jullie.

Bye bye ottoline

• 02 Oktober 2009 - 14:17

Ria Van Der Slot:

Paul we hebben je ontmoet op het strand van playa dorada we zatten in grand oasis marien , we hebben een tijd met je staan praten ,uniek dat je hond amber zo lekker in de kuil lag , we waren erg onder de indruk van je verhalen en ook dat we nu op het bolenland van je opa wonen.we hebben je reisverhalen gelezen en de foto/s erg interssant .wij keren zeker weer volgend terug naar de dominicaanse en het zelfde hotel en hopen dat we je toch nog een keer ontmoeten . We blijven je volgen op internet .groet van Johen en Ria van der slo t email aderes riavanderslot@hotmail.com

• 03 Oktober 2009 - 09:38

Riaenjohanvanderslot:

na de ontmoeting op het strand wij zaten in oasis marien en de gesprekken die we hadden op het srtand zijn we onder de indruk van alles we willen je reisverhalen volgen , en vooral dat we wonen op het bolleland van je opa
    groet uit noordwijkerhout